Beter één vogel in de hand...
Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht
Een piek met veel leuke opdrachten… geweldig, toch? Zeker als je van heel wat collega's hoort dat ze maar weinig of geen werk hebben. Maar let op: je hebt beter één tevreden klant (die je dan ook trouw blijft) dan tien klanten die afhaken omdat je niet de kwaliteit kan leveren die ze van jou gewoon zijn.
Als je meer werk aanneemt dan je aankan, gaat de kwaliteit van je werk erop achteruit. Dat resulteert in teleurgestelde klanten die, in het slechtste geval, misschien uit ontevredenheid op zoek gaan naar iemand anders.
Vóór je toezegt, ga je best na of het project haalbaar is zonder in te boeten aan de nodige tijd om te rusten en ontspannen. Lukt dat niet, vraag in eerste instantie uitstel. Niet mogelijk? Stel voor om het aan een collega te vragen. Ken je geen collega of wil de klant dit liever niet? Dan zit er helaas niets anders op dan de opdracht te weigeren.
Maar: dat stelt je wel in staat om de nodige tijd en aandacht te besteden aan de opdrachten die je wél hebt aangenomen, wat resulteert in tevreden klanten.
Bovendien weten klanten vaak je eerlijkheid te waarderen, want je geeft aan dat je een opdracht niet kan uitvoeren omdat je niet de nodige kwaliteit kan leveren. Zo maak je duidelijk dat kwaliteit voor jou op de eerste plaats komt, en dit schept vertrouwen. Een klant die waarde hecht aan kwaliteit, zal dus zeer waarschijnlijk bij een volgende opdracht opnieuw bij jou komen aankloppen.